Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Disszociatív identitás

Milyen multiplex személyiséggel létezni?

A többszörös személyiség és az alvászavarok

2012. február 29. 09:00 - King of Shadows

   Mint azt az Olvasó valószínűleg már tudja (ha esetleg mégsem, most már tudni fogja), az ember alvás - ébrenlét ciklusát a cirkadián ritmus (napi biológiai óra) szabályozza. Ez normál esetben nappali, vagyis az illető nappal aktív, este alszik, de előfordulhatnak eltérések is. Ez okozza, hogy az egyén, a szokásos alvásideje közeledtével álmosnak érzi magát, azaz a test felkészül a pihenésre. Ugyanez a biológiai óra fel is ébreszti az illetőt a szokásos időpontban, esetleg kisebb-nagyobb eltéréssel.

   Ugyanakkor a cirkadián ritmus lehet "deviáns" is, például éjszakai (nocturnalism), vagy késleltetett alvásidőszak-zavar (Delayed Sleep - Phase Disorder, DSPD). Akik ezzel élnek a "normális" időszaknál sokkal később (hajnal négy - öt órakor, vagy akár még későbbi időpontban) álmosodnak el, és csak akkor tudnak jól aludni. Őket nem szokta zavarni a fényben és a zajban alvás sem, egyrészt megszokják, másrészt az "alvásidőszakban" mindig könnyebb aludni. Az utóbbit lehet korrigálni, de állandó odafigyelés nélkül fokozatosan visszaállhat az eredeti állapot.

   Disszociatív személyiséggel rendelkezők esetében az altereknek saját cirkadián ritmusa lehet, vagy épp ellenkezőleg: nincs nekik, emiatt - rendszerszinten értve - gyakran előfordulhatnak hosszú ébrenléti periódusok, amiket hosszú alvások követhetnek. Ez igencsak megterhelheti a testet, és súlyos esetben komoly alváshiányra utaló tüneteket is eredményezhet. Egyébként az én cirkadián ritmusom is "késleltetett", tehát hajnal három - négy óra körül szoktam elaludni, és ehhez mérten "későn" is ébredek fel. Shadowé például éjszakai (ha van rá lehetősége), Worké "normális", Sithisnek nincs.

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://disszociatividentitaszavar.blog.hu/api/trackback/id/tr644214505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krellera 2012.02.28. 22:45:07

Ezek szerint akkor szinte átalszod a napot, és fáradtan ébredhetsz. A nappali alvás fáraszt /engem legalábbis/. Ha nem kell dolgozni menni, nálam is beindul a "késleltetés", úgy kell fékezni magam.
Bár a te eseted más, és neked biztos így a jó.
Hogyan tudod megoldani az alvást úgy, hogy többnyire
"mindenki" mást szeretne?:)
Ha Shadow pl. fenn akar maradni, és te 9-kor elálmosodsz:) /mondjuk/, akkor mi történik?
Szoktál álmodni? És azt hogyan?
Ki álmodik?
Ha munkába járnál, és korán kéne kelned, meg tudnád oldani?
/Sithis milyen kedves-cinikus:)./

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2012.02.29. 11:59:16

@krellera: Ma is tizenegykor keltem, de egyáltalán nem vagyok fáradt. :) A "nappal alvók" rendszerint megszokják, hogy fényben, zajban alszanak, ezért nem is értem, hogy mások miért nem tudnak aludni ezek miatt. :S

Az alterek külön is tudnak aludni. Szélsőséges esetben lehet olyan is, hogy mindenki alszik, és a host ébren van (akkor azt látod, hogy az illető ébren van), vagy a host alszik, de az alterei nem (akkor azt látod, hogy a test alszik). :)

Ha elvan filmnézegetéssel, akkor csinálhatja, én meg alszom a háttérben. :)

Igen, a REM-szakaszban, ugyanúgy, mint mindenki más. Az álmodik, aki alszik. :)

Meg, tegnap is reggel hatkor keltem (azaz Work kelt) és éjfél után mentem aludni. De legalább kihúzattam "azt" a fogamat. :)

Nagyon okos dolgokat tudsz kérdezni. :)

krellera 2012.03.05. 00:10:20

@King of Shadows: Háát, nehezen emészthető, de azért egyszercsak felfogtam.:)
Elképesztő. És mindez egy testben. Micsoda rendszer..
Állítólag egy melatonin nevű hormon keletkezik az agyban az esti időszakban, ezért tanácsolják inkább az éjszakai alvást. De ki hogyan szokta meg.
A kérdésfeltevés nem egyszerű, ez nem egy szokványos téma, biztos sok hülyeséget kérdezek, de köszi:)
Élőben is ilyen értelmesen kommunikálsz? /szólj, ha nagyon feszegetem a határaimat!:)/

Hurrá! Kint van a fog!:))

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2012.03.05. 14:51:21

@krellera: :)

Igen, melatonin, de az folyamatosan termelődik, ha ébren vagy, a fényviszonyok és a cirkadián ritmus csak módosítja annak sebességét. Amikor közeledik a megszokott alvásidő gyorsabban kezd termelődni, illetve annál, aki este szokott aludni a kevés fény is hasonló eredménnyel jár.

Introvertált vagyok, szóval élőben kevesebbet kommunikálok, de ugyanígy. Legalábbis gondolom...

Ankaa (törölt) 2012.03.06. 11:38:05

@King of Shadows: Utolsó bekezdéseddel maximálisan egyetértek... ;)

Ankaa (törölt) 2012.03.06. 12:53:53

@King of Shadows: Aham :* Mikor jön az új post? :)

Ankaa (törölt) 2012.03.06. 14:58:01

@King of Shadows: Du. 4-ig meglesz? Elsőzni szeretnék... :P Vicc volt!:D

von Birken · http://vonbirken.hu 2012.04.14. 19:21:26

Örülök, hogy rátaláltam a blogodra. :)

Én hosszú évek óta reggel 8-9 körül alszom csak el. De nem ezért örülök, hogy ráleltem blogodra, hanem úgy egy az egyben. :) Úgyhogy most kezdem az első posztnál az olvasást.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2012.04.15. 15:39:02

@von Birken: Én is örülök neki, hogy megtaláltad. :)

Jó olvasgatást! :)
süti beállítások módosítása