Ez az egyik legvitatottabb téma a multiplex személyiséggel kapcsolatban (Körülbelül olyasmi, mint a szerb - kroát nyelvkérdés. Segítek: külön nyelvük van, és emellett használják a szerb-horvátot is.), szóval multik és pszichológusok előtt csak óvatosan emlegessük (és az sem árt, ha gyorsan tudunk futni). Sokan sokféle érvet hoztak már fel ellene és mellette is, most ezeket próbáljuk meg tárgyilagosan áttekinteni. De először is, mi az integráció?
Ez a kifejezés kettő, vagy több alter teljes összeolvadását jelenti, ami lehet ideiglenes, vagy akár végleges is. Értelemszerűen a végleges változatával lehet megszüntetni a többszörös személyiséget (ezt még mindig tök hülye kifejezésnek tartom...), és a nyugati pszichológusok egy része rá is szeretné beszélni a pácienseit. Ez végső soron úgy történik, hogy az alterekből egyszerűen létrehoznak egy új személyiséget, ami az összes emlékükkel és a tulajdonságaik egy részével is rendelkezni fog (Erről miért a Szovjetunió jutott eszembe?). Viszont annak, aki évekig élt multiként, egy működő rendszerben az átállás okozhat komoly problémákat is. Ahogy egy multi volt szíves megfogalmazni helyettem, képzeljük el a következőt:
Gépkocsit vezetünk egy hosszú úton, és legalább egy ismerősünk ül mellettünk, aki szintén volt már volán mögött. Ha álmosak vagyunk, bármikor le lehet parkolni, helyet cserélni, átadni a kormányt az illetőnek, megmondani neki, hogy hova akartunk menni (arra az esetre, ha nem tudná), és az ő helyén végig lehet aludni a maradék utat. Többségiként viszont egyedül vagyunk a járgányban, tehát kénytelenek vagyunk mi vezetni, már ha el akarunk jutni bárhova is (Ön dönt! Alszik, vagy vezet! Ha már itt tartunk: alva vezetésért vették már el valakinek a jogsiját?). Viszont egy utastársnál rá is tekintettel kell lennünk és érte is felelősséggel tartozunk. Ebből érezhető, hogy az, aki nincs hozzászokva az egyedül vezetéshez, elég kellemetlennek találná azt, ha egyszer rákényszerülne valamiért, főleg akkor, ha mondjuk neki addig nem is kellett ismernie az utat, mert volt mellette valaki, aki navigálta. Ehhez hozzátehetjük még azt is, hogy neki azt sem kellett tudnia, hogy lehet megjavítani a járgányt, mert korábban az is az utastárs feladatköre volt.
Ezzel szemben én sokkal előnyösebbnek tartom, ha csak megpróbálják kiépíteni az együttműködést az alterek között (ez meg olyan, mint az Európai Unió, ami nekünk nem diktálhat), mert a tüneteket az is meg tudja szüntetni, és ez rendszerint nem is ütközik bizonyos alterek heves ellenállásába (főleg, ha nem akarják ratifikáltatni velük a Lisszaboni Szerződést).