Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Disszociatív identitás

Milyen multiplex személyiséggel létezni?

Mi a különbség a skizofrénia és a disszociatív identitás között?

2012. február 03. 09:00 - King of Shadows

   Gyakran tapasztalom, hogy az emberek összekeverik ezt a két fogalmat, szóval megpróbálok rendet tenni ebben a témában. Még mielőtt valaki megkérdezné: igen! Engem is néztek már skizofrénnek nyolc, vagy kilenc évvel ezelőtt, még az akkori, instabil állapotomban.

   Akkor - hogy a tárgyra térjek - az elsődleges különbség közöttük az, hogy a skizofrénia kémiai változásokat okoz az agyban, míg a multiplex személyiség nem. Részben emiatt is az ICD-10 a skizofréniát, mint általános fogalmat a tudatzavarok közé sorolja, annak specifikus változatai pedig az F-20.1, F-20.2, stb. jelzést kapták. Ezzel szemben a disszociáció személyiségzavarnak számít, ami F-44 alatt szerepel. A DID pedig egészen pontosan F-44.8.
 

   A tudat és személyiségzavar alapvető különbségéből következik, hogy a skizofrének rendszerint nem érzékelik, hogy valami baj van velük, a viselkedésük számukra teljesen normális, emiatt azt sem értik, hogy a környezetük miért reagál úgy, ahogy és az esetek nagy részében egyszerűen tagadják az állapotukat, tehát betegségbelátás náluk csak ritkán fordul elő. Ezzel szemben a multik nagyon hamar észreveszik, hogy valami nincs rendben velük, nagyrészt már a korai, instabil állapotukban. Enyhén szólva is feltűnő lesz nekik a kiesett idő és az, hogy számukra ismeretlen helyeken "ébrednek fel", méghozzá fogalmuk sincs róla, hogy és mikor kerültek oda. Ha valaki felhívja rá a figyelmüket, hogy mondtak, vagy csináltak dolgokat, amire nem emlékeznek azonnal érteni fogják, hogy ott valami nagyon nincs rendben.

   A skizofréniával élők nem tudják kontrollálni magukat, a kifejezetten erre a célra alkalmazható gyógyszerek viszont fenn tudják tartani a normál állapotot, és éppen emiatt ha nem szedik a szükséges készítményt a tünetek újra jelentkeznek. Ezzel szemben a több személyiségre nincs gyógyszer, viszont tüneti kezelés alkalmazható. Minden alternek, megfelelő gyógyszert lehet adni, amennyiben ez szükséges, de ebben az esetben sem garantált a hatás (bizonyos alterek immunisak lehetnek egyes gyógyszerekre).

  A skizofrénia egy gyűjtőfogalom, azon belül vannak meghatározott altípusok, mint például paranoid, katatón, dezorganizált skizofrénia. A multiplex személyiség viszont magát az állapotot jelöli, ami együttesen fordulhat elő más betegségekkel. Tehát egy kleptomániás alter ugyanúgy viselkedik, mint egy ugyanebben a betegségben szenvedő többségi, azzal a különbséggel, hogy kialakult rendszer esetén a "normális" személyiségek képesek visszafogni a veszélyeseket. Egyébként létezhet *valamilyen* skizofrén alter is...

  További fontos szempont, hogy a multik nem hallucinálnak, nem hallanak "hangokat" (auditory hallucination) és nem látnak olyasmiket, amik valójában nincsenek ott (visual hallucination). (Kivéve akkor, ha valamelyik alter hallucinál - Sithis) Egy instabil rendszernél, ahol az alterek képtelenek belül kommunikálni egymással - és ebből következően az esetek nagy részében nem is tudják, hogy a többiek egyáltalán léteznek - a "hangok" megjelenése eleve lehetetlen. Ha a rendszeralakítás folyamata már befejeződött, és az illető stabilizálta magát, az alterek megtanulhatják blokkolni egymást, ezzel teljes mértékben kizárni a tudatukból a másikat. Mondjuk a blokkot fenn kell tartani, ha az megszűnik az aktuális host hallani fogja az altereit, de ez is tanulható képesség. A köztes időszakban a multik is hallanak "hangokat", de ebben is lényeges különbségek vannak.
   Egy multi minden esetben az altereit hallja, emiatt viszonylag rövid időn belül meg is tudja különböztetni őket, míg egy skizofrén csak személytelen hangokat hall. További különbség, hogy az altereket minden esetben belül hallani, a host fejében (én például a szemeim mögött hallom őket... Már amikor hagyod, hogy hozzád szóljunk!), a skizók viszont kívülről - akár tárgyakból - hallják a hangokat...

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://disszociatividentitaszavar.blog.hu/api/trackback/id/tr894050937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kistündérke 2013.09.11. 17:04:55

Szia!

Ezt jó, hogy leírtad, mert pontosan én sem tudtam, hogy mik a különbségek köztük.

Egyébként a skizofréneknek is lehet több személyiségük is? Mert én mindig úgy tudtam, hogy lehet, de mostanában szoktam ilyesmikről olvasni, és arról nem szoktak írni, hogy lenne nekik.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.11. 18:30:14

@Kistündérke: "Egyébként a skizofréneknek is lehet több személyiségük is? Mert én mindig úgy tudtam, hogy lehet, ..."

Nem. A skizofrénia olyan, mintha vennél egy nagy levegőt, innál qrva sok bort... Attól sem lesz másik személyiséged, "csak" meg fogsz kattanni. Annyi a különbség, hogy a skizofréneknek ehhez nem kell semmilyen "eszköz".

A multik viszont teljesen normálisak (többnyire). Persze, bizonyos alterek csak a maguk módján, de ők is azok... :)

Kistündérke 2013.09.11. 18:34:44

Értem, köszi! :)

Akkor viszont nem értem, hogy keverik össze ezt a két állapotot, hiszen elég sok különbség van köztük.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.11. 18:45:57

@Kistündérke: Gondolom úgy, hogy a skizofrénia bizonyos típusainál előfordulhat, hogy Napóleonnak képzeled magad. Attól még továbbra sem lesz "Napóleon-altered", hanem Te változol meg, viszont kívülről nem ez jönne le...

Kistündérke 2013.09.11. 18:53:09

Így már értem :) Ez tényleg lehetséges.
Mondjuk szerintem ebben az esetben is látszódnia kéne, hogy a skizofrén ember nem csak emiatt furcsa, a multi meg normális, csak többen vannak.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.11. 19:32:32

@Kistündérke: Kéne, de nem szokták vizsgálgatni. :( Meg skizóknak van gyógyszer (mert kémiai eredetű a dolog), multiknak viszont nincs. Meg állapotra amúgy sincs gyógyszer... :)

Kistündérke 2013.09.11. 19:59:39

Pedig kéne, hisz tudtommal a pszichiáternek ez a dolga. Egyébként még senkitől sem hallottam, aki pszichiáternél járt, hogy tudott neki segíteni. :/

Egy skizónak szerintem kell is gyógyszer, viszont egy multinak el se tudnám képzelni, hogy milyen gyógyszert adhatnának.
...haragszol, amiért nem állapotnak hívtam az állapotodat?

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.11. 22:47:53

@Kistündérke: :)

"...haragszol, amiért nem állapotnak hívtam az állapotodat?"

Nem. Miért haragudnék? :)

Kistündérke 2013.09.12. 15:43:51

Mert írtad, hogy nem szabad betegségnek mondani és akkor azt hittem, hogy megsértettelek. De már tudom, hogy nem :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.12. 23:14:51

@Kistündérke: Ööö, szerintem én nem írtam, hogy nem szabad annak nevezni. Azt írtam, hogy nem ajánlott, de attól még természetesen szabad... (Sithis at his best)

Kistündérke 2013.09.13. 00:32:31

Ja, így már értem :)

...sajnos nem tudok valami sokat angolul. Akkor azt Sithis írta, vagy mi van vele?
Egyébként birom Sithist, nem bánom, ha ő írta :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.13. 00:48:42

@Kistündérke: Nem, azt én írtam, ahogy ezt is, csak az utóbbit részben Sithis fogalmazta. Am azt írtam, hogy Sithis hozta a legjobb formáját. :)

Ezt már nem írtam le: "Azt a nagyon buta és igaztalan kampányt, hogy én azt mondtam volna, hogy tilos, legyen szíves abbafejezni! Ilyet sosem mondtam, ez hazugság, és ön nem akarhat igaztalan módon nyerni! Tudja mit ... azonnal vonja vissza!". :)

Kistündérke 2013.09.13. 08:05:57

Oké, most már értem :)

Ó, ezt nyugodtan leírhattad volna előbb is! :D

Kedves Sithis!: Elnézést, amiért ilyen butaságot mondtam, nem akartam hazugságot kampányolni, csak kicsit félreértelmeztem a helyzetet. Már vissza is vontam az egészet és mivel önnek volt igaza, így ön nyert.
Ui.: Legközelebb, ha valami mondandója van, ne hagyja, hogy King ne írja le. :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.13. 16:01:58

@Kistündérke: "Ui.: Legközelebb, ha valami mondandója van, ne hagyja, hogy King ne írja le. :)"

Így van! Nekem aztán nem a főnököm, ahogy Moszkva sem az! Kivéve, ha szigorítani kezd. Akkor azt mondom, hogy mondja meg mi kell, és én előteremtem. De akkor be vagyok ám sz@rva!

Kistündérke 2013.09.14. 13:56:48

Kedves Sithis!: Ne is hagyja, hogy főnökösködjenek önnel.
Ezt meg is értem, hogy meg van olyankor ijedve, biztosan nem könnyű, viszont biztos vagyok benne, hogy ön jól teljesíti a feladatát. Tehát nem kell félni :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.14. 17:46:30

@Kistündérke: Persze! Az ország jobban is teljesít, vagy mi!

Félni kell, mert fájni fog! Legalábbis azt mondta az egyik volt miniszterelnök...

Kistündérke 2013.09.14. 19:18:38

Ez mondjuk igaz, tényleg ezt mondta valamelyik miniszterelnök.
De még mindig jobb félni, mint megijedni :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.16. 23:24:55

@Kistündérke: Ja! A libatolvaj...

Mondtam már, hogy nekem nem a diktatúrával van bajom, hanem azzal, aki csinálja?

Kistündérke 2013.09.17. 00:22:57

Igen, ő mondta :D

Ne haragudjon, nem emlékszem már, hogy mondta-e. Minden esetre ezzel én is így vagyok.

Valamit kérdezhetek?: Ha nem bánja, akkor szeretnék önnel is tegeződni, mint Kinggel. Én tegeződni jobban szeretek, de csak ha önnek is megfelel így :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.17. 14:32:56

@Kistündérke: "Ne haragudjon, nem emlékszem már, hogy mondta-e. Minden esetre ezzel én is így vagyok."

Ezek szerint Te is diktátorkodni akarsz? Előre szólok, hogy két diktátor nem fér el egy országban...

"Valamit kérdezhetek?: Ha nem bánja, akkor szeretnék önnel is tegeződni, mint Kinggel. Én tegeződni jobban szeretek, de csak ha önnek is megfelel így :)"

Nekem nagyon is megfelel. Azt sem értem, hogy miért kezdtél el magázni engem. Fura... Feltételezem, hogy jobban érződik a korom, mint Kingé, mert mások is magázni szoktak...

Kistündérke 2013.09.17. 16:51:17

Jaj nem akarok én, nem is tudnék olyan lenni, mint egy diktátor :D És valóban nem férne meg egy országban két diktátor.

Nem magáztalak volna, ha te sem magáztál volna engem. Nézd meg egy kicsit fentebb, amikor King utólag leírta, amit mondani szerettél volna. Ott magáztál és akkor már tiszteletlenségnek éreztem volna, ha én meg letegezlek.
Szerintem nem érződik jobban a te korod sem, mint a Kingé. Egyébként ti egyidősek vagytok?

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.17. 17:13:10

@Kistündérke: Értem. Végül is igen, vagyis mindkettőnk kora a test korához van köve, ha már muszáj. Ez olyan, mint amikor egy pénznemet kötnek egy másikhoz (pegging). Egyébként King ténylegesen használja a test korát, én viszont nem.

Ténylegesen meg ő az öregebb, ezért ha számolni kell, megáll a tudomány!

Kistündérke 2013.09.17. 17:56:05

Így valóban nagyon nehéz lehet számolni. Tényleg elég bonyolult.

Akkor King idősebb nálad. De King ténylegesen nem annyi idős, mint a test, csak azt kell neki használnia. Jól értettem meg? :))

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.17. 19:30:28

@Kistündérke: Igen. Egyikünk sem annyi idős, mint a test, és azt tekintve, hogy az utóbbi jóval öregebb, szerintem ez nem is meglepő...

Kistündérke 2013.09.17. 19:49:34

Ez valóban nem meglepő, hiszen a test hamarabb megszületett, mint ti.
Egyébként azt megkérdezhetem, hogy ti hány évesek vagytok? Nem tudom, ilyet szabad-e kérdezni.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.17. 23:44:01

@Kistündérke: Mármint a test? Az 28. Shadow körülbelül 13 éves kora óta létezik. King ennél kicsit idősebb, vagy fiatalabb. A többiek meg náluk fiatalabbak, ahogy én is.

Kistündérke 2013.09.18. 15:04:28

Értem. Akkor ti mind fiatalabbak vagytok, mint a test.
És mennyi idősen jöttetek létre? Mert gondolom nem kisbabák voltatok, amikor kialakultatok :)

Kistündérke 2013.09.23. 20:47:02

Szia Sithis! Ugye nem írtam semmi rosszat?

Kistündérke 2013.09.24. 19:13:27

Csak mert nem válaszoltál, még az előzőre.
Én meg nem tudom, hogy ezekről a dolgokról mit illik kérdezni, meg mit nem.
De örülök, hogy nem írtam rosszat :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.09.24. 20:26:02

@Kistündérke: Nem vettem észre. Tényleges kora egyikünknek sincs, tehát mindig, mindenki ugyanannyi. King a testhez igazítja a saját korát, de az is csak formaság...

Kistündérke 2013.09.24. 20:30:55

Így már értem. Köszönöm a választ! :)

Jankó Abigél 2016.06.11. 23:25:23

Mi váltja ki azt , hogy egyik személyiségből a másikba lépjenek ? Hogyan történik ez az egyikből a másikba való átlépés ?

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2016.06.12. 18:15:20

@Jankó Abigél: A váltást triggerelni kell, általában, a trigger meg alterenként más. Vagy válthatok szándékosan is.

csemm 2020.08.19. 23:21:34

Szia, esetleg tudnál írni ezekről a szkillekről (falazás blokkolás stb.) illetve hogy milyenek vannak még?
süti beállítások módosítása